lördag 27 december 2008

Mat är som ett gift för mig!

Jag förstår mig inte på mig själv. Jag tänker på mat hela tiden! Och inte är det nyttig mat heller. Idag när vi handlade på Coop såg jag min favoritchoklad, Lindts, och jag drogs till den som en magnet och jag kände hur mina ögon förstorades, men jag lade ner den igen. Det är verkligen ett gift just nu! Så jag kommer att skriva ner allting jag sätter i mig, även om det är mindre bra, och äter jag något onyttigt ska jag inte ha dåligt samvete för det utan bara ta nya tag. Ibland kommer de här hoten: såsom att man är bortbjuden eller att man själv har kalas men då kan man ju försöka äta mindre åtminstone. Ett av hoten är fredagsfika, men då kanske man kan ta med en banan och när det är min tur kan man göra en dessert som har lågt GI eller så kan man köpa kaffebröd utan att behöva smaka på det själv. Jag tror att det är lättare än om man bakar själv, vilket jag brukar göra.

2 kommentarer:

  1. Hej och grattis! Är övertygad om att du kommer att lyckas med dina föresatser.

    Tänkte bara på att jag känner igen känslan du beskriver. När man inte SKA äta onyttigt så verkar allt sånt skrika efter en vart man än går. Bra gjort att du la tillbaka chokladen. Du har många dagar kvar i livet när du kan äta den. Men inte just nu.

    Gällande att fikabröd så vet jag att det brukar vara mycket uppskattat när någon tar med sig goda och exotiska frukter istället för fikabröd. Eller en lyxig chokladpralin istället för flera billiga. Det är säkert många med dig som skulle vilja leva lite nyttigare.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag vet att en del på jobbet verkligen vill försöka leva nyttigare. När jag har fika nästa gång i februari blir det något nyttigare men som ändå är gott, får se vad det blir.

    SvaraRadera