tisdag 14 juli 2009

Svårt ibland....

Det är riktigt svårt ibland att ta tag i saker, speciellt att låta bli kakor och bullar när de finns framme eller bjuds, eller andra godsaker såsom glass och fikabröd. Speciellt nu på sommaren och det börjar närma sig semestern, man börjar liksom komma i semestermode även på jobbet. Jag anstränger mig verkligen, det gör jag, och jag äter frukt på jobbet. Till lunch blev det pasta, ingen GI precis, men gott var det. Till kvällsmat blev det tomatsallad med mozzarella och parmaskinka. Jag var inte så hungrig, en arbetskamrat var här en liten stund och fikade: hon tog inget kaffebröd men jag kunde inte låta bli. Ibland har jag så dålig motståndskraft mot sådana frestelser.
Jaja bara att ta igen det och det blir på riktigt efter semesterresan, speciellt i höst igen. Då du Catrin måste du kämpa igen!

Läste i Ola Lauritzsons blogg att svenska forskare har funnit att mat med högt GI-index ökade risken för att få bröstcancer med 44% jämfört om man äter mat med lågt GI-index. De har kollat matvanorna hos kvinnor sedan 80-talet och funnit detta: ännu en anledning att äta mat med lågt GI!
http://blogg.lauritzson.com/

2 kommentarer:

  1. Jag vet, det är svårt även när det är semester att låta bli godsaker då det hör lite till livet att njuta. Men ett tips från mig är faktiskt: rosta havregryn i stekpanna, koka ihop lite rabarber och hallon (kan köpas - behöver inte plockas!)hihihi blanda i nåt sötningsmedel så att det inte är så surt. Vispa grädde. Varva nu hallon-rabarber röran med lite havregryn och grädde i ett glas och njut... mmmm så gott! och intr så farligt onyttigt. Kan också göras iförväg och förvaras i kylen... mmmmmums! Gillar man nötter kan även hacka ner lite rostade nötter, särskilt mandel.

    SvaraRadera
  2. Oj vad jag känner igen mig!!! Mååååånga frestelser blir det...

    SvaraRadera