söndag 18 juli 2010

Härliga semester vad du är välkommen!



Äntligen är semestern här, man kan ta dagen som den kommer! Ikväll ska vi till Gränna hamn där det är allsång, där uppträder Sanna Nielsen och Men (som var med i Talang förra året). Det ska bli mysigt! Jag har inte varit i Gränna på länge, i och för sig äter jag inte polkagrisar men det är fint där ändå!
Imorgon ska jag hämta ut passet och på kvällen ska vi till Peter syster för att fira hennes äldsta son den här gången, som fyller 22 (han har flyttat hemifrån men vi firar där ändå).
Tisdag ska jag till Norrköping och träffa en kompis, sedan ska jag träffa mamma också när jag ändå är där (blir nog en fika på stan).
Torsdag är det pubquiz på BarBQ i Linköping.
Fredag ska jag träffa en kompis som har fått en bedårande son, ska bli så kul att träffa den lille pojken för första gången! Jag har sett kort på honom.
Lördag är det bröllop: då gifter sig Peters kusin och Peter sjunger på bröllopet.
Så det händer lite nästan varje dag, men nu har jag semester så jag kan ta det lugnt emellanåt.

Dessutom har jag gjort en Zlatan, hittat motivationen igen: Jag ska börja träna igen på mitt sätt.
Jag köpte det första numret och andra numret av den nystartade tidningen Blossom, jag tycker att Blossom Tainton har en sund inställning till kost och träning och lyssnar gärna på vad hon säger när hon är i radion. I första numret presenterades KTA-filosofin, KTA står för Kost, Träning och Attityd. Det gäller att få en helhetsbild av vad som är bra för varje individ, så det finns ett test i 3 delar. I det första numret var det ett kosttest, vilken ätartyp man är och det fanns Extrem Proteintyp, Extrem Kolhydrattyp och Blandtyp. Jag har anat att jag behöver Kolhydrater, för jag kan inte vara utan potatis bl a. och jag mår dåligt när jag äter för mycket fett, magen fungerar inte alls då. Kosttestet bestod av olika delar: Vilken sorts mat man föredrar, hur man mår av maten man äter, vilken energi det ger, hur den påverkar sitt humör, hur aptiten är. Mitt resultat blev:Blandtypen
Jag behöver en mix av de båda typerna, vilket innebär att jag på min tallrik ska äta ca 50% kolhydrater, 35% protein och 15% fett. Fördelen är att jag kan äta allting, men att det måste bli en balans. Ibland kan jag äta mycket proteiner, och ibland mycket kalorier, men man måste experimentera sig fram och hitta sin egen balans. Jag har provat lite och märker att om jag inte äter så mycket kött men lite mera potatis (ja, ca 50% av en portion) och bara en portion mår jag bra. Äter jag däremot mycket fett säger kroppen ifrån. När man har hittat sin balans ska suget försvinna stod det. Vi får se.
Del 2 finns ute nu i handeln och det är ett träningstest. Det var inte så många frågor, men det var många övningar och det man inte är bra på ska man träna mer av: balans, styrka, rörlighet. Övningarna har jag inte hunnit göra men jag misstänker balans och rörlighet är det jag behöver öva mer på. Frågorna visar att jag är en lila typ (och det är ju min favoritfärg hihi). En lila typ är en mjukare kroppstyp, som innebär att jag behöver träna allra mest, gärna varje dag. Omväxling är också viktigt. All träning är bra för mig: kondition, styrka och rörligeht i alla former.
Nästa del är i nästa nummer, som kommer ut i augusti. Ska bli intressant. Jag tror faktiskt på detta. Man måste hitta en helhetslösning som passar en själv.
Jag blev så inspirerad och den största motivationen är att jag vill må bra - hela livet, framför allt, och gå ner några kilon. Sagt och gjort, jag har gjort ett mat- och träningsschema från 16 augusti då jag börjar arbeta, men sedan tänkte jag: nä, jag kan inte vänta så länge. Träningsschemat börjar på måndag när semestern börjar, visst jag ska unna mig att äta gott på semestern men i måtta.
Imorgon börjar jag med en 30-minuters promenad - före frukost givetvis. I promise! Annars äter jag upp Peters keps!

1 kommentar: