lördag 17 december 2011

Tentasnack

Nu har jag mycket tentor i huvudet:
1) Den andra tentan i italiensk grammatik som jag hade förra lördagen har jag fått svar på: jag klarade den med bravur! Jag fick VG även på den! Det är jag så glad och nöjd över, men det kändes väldigt bra också!
2) Idag skrev jag min tredje och sista tenta för terminen i Text A, och den var svår, så jag blir glad om jag blir godkänd. Det var många svåra ord. När jag läser böcker på ett främmande språk slår jag inte upp orden, bara om det är återkommande ord och som jag måste veta för att förstå sammanhanget. Har varit lite slarvig med detta kanske, men jag kan inte slå upp ord hela tiden , då blir man aldrig klar. Det var 3 olika delar på varje bok, så 6 delar eftersom tentan var på texterna från 2 böcker som vi har läst. De 3 delarna var översättning av 10 understrukna ord till svenska (man såg hela texten, så man fick ett sammanhang, så man kunde gissa om man inte kunde orden vilket jag gjorde på en del), översättning till svenska av en italiensk text ur böckerna, och så skulle man beskriva fritt på italienska med 100 ord. Om jag går igenom vad jag skrev och vad jag kände mig ganska säker resp osäker på kan jag få godkänt, översättningen gick rätt bra och de fria beskrivningarna gick rätt bra tror jag. Nåväl, det finns ju en omtenta i januari, men den vill jag helst slippa....

Men nu kan jag koppla av tills jag får resultatet, och jag ska inte plugga mer i år i alla fall! Det blir i januari i så fall och sedan börjar nästa kurs i månadsskiftet januari/februari.

Skönt att vara hemma nu ett tag! Hann med lite julklappsinköp idag i Göteborg! Var på NK, det är kul att handla där! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar