tisdag 25 maj 2010

Bidragen ikväll

Några korta reflektion från mig om kvällens startfält!
Låt 1:
Runaway - Moldavien
Det är en härlig eurodiscolåt som jag tycker mycket om och den måste bara gå till final.
Låt2:
Lost and forgotten - Ryssland
Nu går jag och sätter på kaffe eller går på toaletten, så tråkig. Var är snabbspolningsknappen?? Nej, Ryssland vill inte vinna i år!
Låt 3:
Siren - Estland
Konstig video -konstig låt helt enkelt. Förstår mig inte på den. Det blir en lång kisspaus.
Låt 4:
Horehronie - Slovakien
Här kommer en vacker och finstämd melodi med en bra sångerska, så den hoppas jag verkligen går till final. Den handlar om ett landskap i Slovakien och man riktigt ser det vackra landskapet framför sig, trots att man inte förstår ett ord av vad hon sjunger. Hon förmedlar det väldigt bra tycker jag.
Låt 5:
Työlki ellää - Finland
Folkmusik som man blir glad av, deras glädje smittar av sig och den kan gå hem , åtminstone till final.
Låt 6:
What for? - Lettland
En mysig låt helt enkelt, med en sångerska som kan sjunga. Inte så bra engelska kanske men who cares in Eurovision?
Låt 7:
O voje balkan - Serbien
Serberna tycker om att dansa och det märks här, och eftersom jag också tycker om att dansa tycker jag om den här låten, man rycks med av dansglädjen.
Låt 8:
Thunder and lightning - Bosnien
Åt rockhållet om man vill ha det, men en blek låt tycker jag, den säger inget.
Låt 9:
Legenda - Polen
Nej, Polen går inte till final i år. I så fall har européerna mycket dålig smak, en konstigare låt kan man leta efter, ja det finns väl en och annan i årets tävling kanske, men noll poäng från mig.
Låt 10:
Me and my guitar - Belgien
Många tror på den här låten, även om jag inte orkar med den här typen av gitarrballader. Men till final går den säkert.
Låt 11:
My dream - Malta
En Disneyballad som är så tråkig så att jag inte vet vad jag ska skriva. Gammalmodig ballad som inte ska gå hem i stugorna kan man tycka.
Låt 12:
It's all about you - Albanien
Den här låten tycker jag om , det är fart i den och hon har malla i rösten. Riktigt bra!!
Låt 13:
Opa - Grekland
En bra låt, bra dansare, men så kommer en trött farbror in och sjunger låten. Suck! Det blir antiklimax på något sätt. En annan sångare så hade det funkat. Men den går till final, det är jag säker på!
Låt 14:
Há dias assim - Portugal
En fin ballad som framförs av en ung tjej som har en sådan otrolig sångröst tycker jag. Hoppas på den till final! Portugal är en av få länder som inte har vunnit tävlingen.
Låt 15:
Jas ja imam silata - Makedonien
Tråk, tråk! Jag somnar snart, nej 0 poäng från mig.
Låt 16:
Butterflies - Vitryssland
Nu får ni se Robert Wells på scenen och för hans skull kan jag tycka att den är bra, men det är en gammalmodig och för söt ballad för min smak.
Låt 17:
Je ne sais quoi - Island
Den här tror jag på. En eurodiscolåt igen!! Hera Björk framför den otroligt bra tycker jag. Heja Island!

Det var mina åsikter, nu ska jag skynda mig till TV:n, fram med snacksen!!

Ha en skön ESC-kväll!

3 kommentarer:

  1. Wow, vilken bra genomgång! Håller med dig väldigt mycket! Fast jag gillade Belgien mest! Och Greklands dansare fick mig att bli alldeles till mig... =D

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Nå, hur var det?
    Blev det som du hoppats?

    SvaraRadera
  3. Jag prickade in 7 av 10 finalister och det är jag nöjd med, för det är inte lätt, men att Ryssland gick vidare fattar jag inte. Lost and forgotten är precis vad låten är. Av de som gick vidare tycker jag bäst om Island, Moldavien och Portugal. Semi 2 imorgon blir inte lätt att tippa. Återkommer i morgon. Kram på er

    SvaraRadera