torsdag 27 maj 2010

Kvällens bidrag

Låt 1:
Litauen - Eastern European Funk
Lite rolig låt, men den passar inte mig och inte Eurovision heller tycker jag. Den förtjänar en sistaplacering enligt mig.

Låt 2:
Armenien - Apricot stone
Den här låten har jag tyckt om sedan jag hörde den första gången, det är en vacker sång som sätter sig helt enkelt och som kommer att hamna högt. Den går till final.

Låt 3:
Israel - Milim
Han gör den här låten så bra och fast jag inte kan ett ord hebreiska gör det inget. Det är en så vacker låt och han gör det helt övertygande. Den blir livsfarlig även om den kan vara lite svår.

Låt 4:
Danmark - In a moment like this
En av favoriterna denna låt, som är skriven av Thomas G:son, och påminner mycket om Police (Every breath you take). Men det är en schlagerlåt som i sig är bra men som inte håller måttet, mycket för att paret som sjunger inte ser ut att trivas med varandra, ingen riktig personkemi där inte. Jag vet inte, den går nog till final men jag vill inte att den ska vinna längre. För slätstruken.

Låt 5:
Schweiz - Il pleut de l'or
Det regnar guld, sjunger Michael von Heide här och jag älskar denna snygga poplåt och på franska också!! Men jag tror tyvärr att den blir för slätstruken för denna tävling, den sticker inte ut tillräckligt. Går den vidare blir jag glad!

Låt 6:
Sverige - This is my life
Nu gäller det, Anna! Själv tycker jag inte själva låten är bra, men hon gör den kanonbra! Det är hennes scenutstrålning som gör den och jag tror på henne. Sverige ska till finalen på lördag!

Låt 7:
Azerbadzjan - Drip drop
Den här låten, som är skriven av Anders Bagge, sätter sig mot min vilja i huvudet, men det är inte min vinnarlåt. En bra radiolåt, men det är det enda. Men en av favoriterna till segern.

Låt 8:
Ukraina - Sweet people
En svårbedömd låt, men jag tror inte på den riktigt. Hon skriker ut sången tycker jag. Men det brukar alltid gå bra för Ukraina, så jag räknar inte ut den.

Låt 9:
Holland - Ik ben verliefd
Den här är så dålig så att den är bra! Det är riktig gammal schlager, dansband och den här unga tjejen, som man inte kan tro bara är 17 år, tyckte holländarna så synd om att den gick upp på topplistan. Men nu tycker jag den är riktigt charmig och jag blir glad av den. Jag vill ha den till final faktiskt!

Låt 10:
Rumänien - Playing with fire
Den här låten tycker jag om faktiskt och funderade på om jag skulle tippa till final, men den kom precis utanför, på 11:e plats. Rumänien har haft bra låtar de senaste åren och det kan nog gå vägen.

Låt 11:
Slovenien - Narodnozabavni rock
Här möts alpmusik och lite rock, och eftersom jag har österrikist påbrå tycker jag den är charmig, men det är jag tydligen ensam om att tycka. De flesta tippar den som sist! Nåja, jag har tippat den näst sist. Jag förstår också att det inte kommer att gå så bra.

Låt 12:
Irland - It's for you
Niamh Kavanagh har tidigare vunnit för Irland, men jag tycker inte om den här låten. För gammalmodig, det enda som är bra är Titanicflöjten. Jag blir sömnig av låten. Suck!

Låt 13:
Bulgarien - Angel si ti
Den här låten älskade jag först när jag hörde den, men lite har jag tröttnat på den, refrängen är mer som en allsång eller fotbollshejaramsa. Men jag tror att framträdandet är bättre än videon, hoppas på det! Han har en sångröst jag gillar, om det håller live vet jag inte.

Låt 14:
Cypern - Life looks better in spring
Många tycker kanske om den här låten, men inte jag, för tråkig för min smak.

Låt 15:
Kroatien - Lako je sve
Min favorit sedan början och som jag fortfarande älskar. Helt enkelt en snygg låt och de sjunger så bra ihop. Den tror jag kommer att slå i hela Europa. Till final definitivt! Har hört den på italienska och då är den som mest underbar!

Låt 16:
Georgien - Shine
En vacker och stark ballad, som jag tror kommer att gå långt.

Låt 17:
Turkiet - We could be the same
En så modern och fräsch rocklåt! Jag tror på den! Först tyckte jag inte om den men nu älskar jag den! Topp 5!

Heja Sverige!

3 kommentarer:

  1. Usch vad trist det blir på lördag! Jättetråkigt att Europa inte hörde och såg vad vi gjorde i Anna. Jag tyckte hon gjorde ett jättebra jobb igår dock. All cred till henne! För övrigt tyckte jag det var ovanligt många dåliga låtar. Men ettan var rätt bra och tvåan ser jag gärna som vinnare.

    SvaraRadera
  2. Trist att Sverige inte finns representerat, men jag är egentligen inte förvånad!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja jättetråkigt att Sverige inte är med i finalen för första gången, men så blir det när man skickar en sådan låt. Jag tyckte aldrig om låten, för blek helt enkelt, men Anna var kanonbra men det räcker inte. Däremot var det en stenhård konkurrens, den s k Dödens grupp, och de bra låtarna är samlade här, några fanns i semi 1.
    Det blir spännande ändå, tycker jag som är schlagernörd. Jag älskar tävlingen ändå! Kram

    SvaraRadera