lördag 27 mars 2010

Fokus på de positiva sakerna i livet

Jag ser fram emot de roliga sakerna i livet, även om jag inte alltid har haft det så roligt: jag fick aldrig några barn och nu accepterar jag det även om man själv vill ha en riktigt rund mage (bara av denna anledning) och kunna läsa godnattsagor, baka med barnen, ge och få kärlek från sina barn, ja allt som har med dem att göra. Men jag slipper oroa mig för dem, slipper gräla med barnen, jag kan resa med min käre man och jag kan göra andra roliga saker. Det är inte så att barn är allt här i världen: skulle jag gå och gräva ner mig / hänga mig för att jag inte kan få barn? Dessutom finns det dem som väljer att inte skaffa barn och jag läste en artikel om detta hos frissan häromdagen, att folk rynkar på näsan om man inte vill ha barn: man SKA vilja ha barn annars är det fel. Det tycker inte jag, alla är vi olika, en del vill ha barn, en del får inte barn, en del vill ha annat. Och det kan faktiskt vara skönt att prata om annat vid fikabordet också, eller var man än diskuterar det. Hur det än är får man försöka ta lite hänsyn. Jag minns så väl på jobbet en gång för flera år sen: jag tog kommandot och började diskutera fotboll då det var fotbolls-VM (eller EM, minns inte) och vi pratade om det hela tiden och inte något om barn, det var nog första gången barn inte nämndes, som jag hade kommit ihåg det!
Men för att förtydliga: jag tycker om barn, jag ville ha barn, men nu blev det inte så, man kan umgås med barn i sin närhet (eller gudbarn om man har några och det har ju jag, 3 st) och passa på.

Nu ser jag fram emot resan till Riga i slutet av april och sommarsemestern. Jag ser även fram emot midsommar. Och framför allt Eurovision Song Contest i Oslo, där jag tyvärr inte är, men jag är ju hemma med min man då och firar 11-årig bröllopsdag under finaldagen!!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag läser ditt inlägg med stor beundran och respekt. Det är bara mycket kloka personer som är nöjda och gläds åt det man har och inte hela tiden jagar och eller fokuserar på det man inte har. Det är ju svårt i vår tid att vara här och nu och vara glad och tacksam över det som är. Det är ju lättare att se det man inte har och hela tiden vara på väg.
    Du är inte bara en mycket vacker kvinna utan också en mycket, mycket klok dito.
    Många, många kramar,
    Katarina "amospersson"

    SvaraRadera