söndag 7 februari 2010

Delfinal 1 i MF - Örnsköldsvik

Här är min version av första delfinalen, på begäran, av Katarina som missade tävlingen.
Den första delfinalen i Melodifestivalen 2010 fick med beröm godkänt! Nu är det äntligen igång!
Programledarna får bra betyg, högsta ger jag till Dolph! Rolig, självdistans och vilken show han gjorde. Måns var väldigt bra också , Christine var lite flamsig, men det var väl meningen också, men hon höll lagom låg profil, hon var inte gapig utan hon får godkänt.

Låtarna då?
Ola "Unstoppable" var bra, hade en catchy refräng som satte sig direkt, extra kul att Natalie lever vidare i den här låten. Energi har han och han har tjejrösterna.
Jenny Silver "A place to stay" var svår och konstig tycker jag. Det enda man såg var hennes silverhandske, som kostade 75 000, och som var den hand hon höll i mikrofonen, den andra lediga handen viftade hej vilt och hon var helt stillastående, vilket jag hörde i veckan berodde på att hon hade så höga klackar på stövlarna. Och hennes kläder sänkte betyget ännu mer. Jag tippade henne sist och hon kom sist också.
Linda Pritchard "You're making me hot-hot" tyckte jag mycket om. Det var lite Ani Lorak som var med i ESC för Ukraina (Shady lady) 2008 och som jag då hade som favorit. Den har jag haft i huvudet sedan igår. Den svänger och man vill dansa till den. Den borde åtminstone ha kommit till Andra Chansen, för hennes framträdande var bra också.
Pain of Salvation "Road salt" var väldigt bra, så avskalat och vilken röst sångaren hade! Framträdandet var mycket bättre än det inspelade man fick lyssna på innan tävlingen. Klart värd en plats i Andra chansen.
Anders Ekborg "The Saviour" Vilken röst han har, och med en bättre låt hade han lyckats bättre, men det här var för mycket musikal i mitt tycke.
Jessica Andersson "I did it for love" Jag har aldrig hört Jessica så bra som nu, hon har en väldigt bra och stark sångröst. Den här berörde mig starkt och det märktes att den berörde Jessica också, det var mycket trovärdigt! Den borde ha gått direkt till finalen, min favorit! Man fick nästan tårar i ögonen.
Frispråkarn "Singel" Rap-musik blir jag bara nervös av (åtminstone i MF-sammanhang), det går ju så himla fort, man hinner inte höra vad han sjunger. Näst sist tippade jag och det blev så också.
Salem Al Fakir "Keep on walking" En riktigt må-bra-låt och när man ser Salem vid pianot så glad blir man glad. Den växer mer och mer. Jag förstår att den kom till final.

Nu blir det spännande nästa helg!

2 kommentarer:

  1. Hej Catrin!
    Men tusen, tusen, tusen TACK! Vilken sammanfattning! Du är verkligen otroligt duktig (och snäll) - kanske en karriär som musikjournalist vore något?
    Vilken tur att jag inte försökte titta igenom alla små avsnitt på SVT-play utan läste här istället. Nu har jag full koll och det är tack vare dig.
    Från mitt hjärta, tusen tack, kram Katarina

    SvaraRadera
  2. Waoow! Vilken sammanfattning!!! Jag håller fullt med dig på alla punkter utom Jessica som jag inte alls tyckte var bra. Kanske låter växer? Mina favoriter var Salim och Pain of Salvation! Road salt gjorde mig helt förtrollad! Magiskt framträdande!

    Nu ser jag med spänning fram emot nästa lördag i soffan!!!

    Kram!

    SvaraRadera