söndag 22 mars 2009

30-dagarsprogrammet hjälpte mig!

Som ni vet körde jag 30-dagarsprogrammet med lågt GI och väldigt få kolhydrater och det är det som har hjälpt mig att gå ner i vikt. På begäran berättar jag om metoden igen.

Jag har följt boken "GI dag för dag - 30 dagar till en nyttigare livsstil" skriven av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson. Det går i korthet ut på att dra ner kolhydratintaget till nästan inget alls de 3 första veckorna samtidigt som man intar protein- och fettrika produkter. Den sista veckan lägger man på lite kolhydrater i långsam takt men man fortsätter att undvika de snabba. Man behöver inte väga maten och risken är inte så stor att man äter för mycket eller för lite kalorier p g a att proteinet och fettet mättar snabbt och mättnadskänslan håller i sig länge. Under det här 30-dagarsprogrammet gäller det att vara strikt för det blir som en biokemisk omställning där kolhydraterna ersätts av fett som den primära energikällan. Det innebär att fettförbränningssystemet aktiveras och man går ner snabbare, det blir som en rivstart.
Maten består mest av protein- och fettrik mat (kött, fisk, fågel, ägg, ost, grädde, olja, skaldjur, créme fraiche m m).

Det här är den enda metoden som har hjälpt mig på så sätt att jag har bytt livsstil och börjat tänka annorlunda. Jag är en sund människa nu helt enkelt! Och det känns så skönt! Jag vill inte gå tillbaka till gamla vanor. Ibland fuskar man givetvis, men med betoning på ibland! Då får man njuta desto mer, och det räcker med en portion. Man känner sig nöjd ändå!

Kram på er

1 kommentar:

  1. En del måste man njuta också. Huvudsaken är att man gör av med det, och att det inte går till överdrift.
    Du är duktig!
    Kram!

    SvaraRadera