lördag 10 januari 2009

30 dagar av mitt liv!

Jag har planerat in 30 dagar av mitt liv och det börjar på måndag 12 januari och kommer att pågå till tisdag 10 februari! Det är ju inte så mycket, 4 veckor av ens liv, det ska jag väl klara? Vad undrar ni kanske?
Jo, jag har köpt en bok som heter "GI dag för dag - 30 dagar till en nyttigare livsstil" av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson. Där finns ett 30-dagarsprogram man kan följa och där den genomsnittliga viktnedgången är 5 kilo och det verkar perfekt för mig som just nu vill gå ner 6 kilo. Det går i korthet ut på att dra ner kolhydratintaget till nästan inget alls de 3 första veckorna samtidigt som man intar protein- och fettrika produkter. Den sista veckan lägger man på lite kolhydrater i långsam takt men man fortsätter att undvika de snabba. Man behöver inte väga maten och risken är inte så stor att man äter för mycket eller för lite kalorier p g a att proteinet och fettet mättar snabbt och mättnadskänslan håller i sig länge. Under det här 30-dagarsprogrammet gäller det att vara strikt för det blir som en biokemisk omställning där kolhydraterna ersätts av fett som den primära energikällan. Det innebär att fettförbränningssystemet aktiveras och man går ner snabbare, det blir som en rivstart.
Om man fuskar kan det ta 1-2 dagar innan kroppen hittar tillbaka och den varaktiga viktnedgången fortsätter, men jag har 2 tillfällen när det är kalas:
-Pappa fyller år och vi ska dit på fredag, det skulle bjudas smörgåstårta, men om jag tar pyttelite kanske det fungerar (då får det väl ta några dagar i så fall, det är ju inget farligt att fuska....)
-Bröllop 24 januari, men då är det buffé och då kan man välja vad man kan ta
Men jag kan inte skjuta upp det, för det är alltid något tillfälle som inte passar.

Ska bli mycket spännande att se om det funkar!

Kram

4 kommentarer:

  1. Roligt att du har en plan. Två tips:
    1) Handla ketos stickor på Apoteket (om inte Peter har såna hemma pga att de mäter blodsocker men också fettförbränningseffekten). Då får du se när kroppen har ställt om och är i den Ketogena fasen. För mig var det viktigt att få bekräftelse på att processen verkligen var igång.

    2) Antingen så flyttar du planen att starta efter pappas kalas, eller så tar du med egen mat dit. Du kommer GARANTERAT att sabba förbränningen om du avviker det minsta från denna diet. Har du otur så har du först startat processen (tar cirka 3 dagar att komma in i den ketogena fasen) och sedan skickar du in stärkelser/kolhydrater vilket får kroppen att stanna upp och istället LAGRA fett. Det kan sabba en hel vecka fram över. Dvs att det tar 7 dagar att komma in i den ketogena fasen igen.

    Dieten som sådan låter effektiv som alla LCHF-dieter är. De skriver säkert att mycket av de 5 kg är vätska? För en mer långvarig effekt bör du fortsätta i dietens anda resten av livet. Sorry, men det finns ju inga snabba fixar. :)

    Hur som helst. Stort lycka till med ditt projekt!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det verkar som en bra idé! Själv har jag extremt svårt att bara äta GI...:)

    Men du har rätt, det finns alltid tillfällen som sabbar ens matplaner, så det är bara å köra tycker jag!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag med tror på GI metoden, ska med köpa en bok och bli inspirerad tror jag..
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt att du har hittat en bra väg till ditt hälsosammare leverne!!!
    Det är precis så som du skriver att det inte finns det perfekta läget för viktminskning. Alltid är det nåt kalas, nån firmafest, påsk, bröllop eller nån annan fest som står ivägen. Lika bra att tuta och köra! Helt rätt tänkt!

    Lycka till och lägg gärna ut nåt recept som ni testat som ni tycker är bra!!!

    SvaraRadera