lördag 3 januari 2009

Ugnsstekt kyckling med fetaost och Edsbackasås


Salta och peppra kycklingfiléerna och bryn dem i olja. Lägg dem sedan i en ugnssäker form. Smula över fetaost. Tillaga i mitten av ugnen 15-20 min på 200 grader.
Ingredienser till såsen (4 portioner):
1 gul lök
1 dm gurka
1 msk olja
1 msk tomatpuré
2 dl kycklingbuljong
1 dl torrt vitt vin
3 dl vispgrädde
1 msk vetemjöl
1 dl färska hackade örtkryddor (t ex persilja, körvel, dragon)
salt och peppar
Tillaga såsen (från Edsbacka krog, recept från Arla) så här:
Skala och hacka löken fint. Skär gurkan i små tärningar. Fräs löken i oljan. Tillsätt tomatpuré, buljong, vin och grädde. Koka utan lock 15 min. Rör ut mjölet i lite vatten och vispa ner i såsen. Lägg i gurkan och koka 3 min. Tillsätt hackade örter och smaka av med salt och peppar.
Vi serverade med pressad potatis och gurka och tomater. Såsen gjorde jag inte exakt som det stod, ingen gurka, men den blev god ändå.

2 kommentarer:

  1. Mmmmmmm! Det vattnas i munnen på mig nu! Såsen! Låter underbar! Ovanligt med gurka i... Ska prova fast jag har väldigt svårt att följa recept... Blir gott ändå och tom godare, svårt bara att göra samma sak likadant igen!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju det. Jag följde ju inte heller receptet till punkt och pricka. Hade inte i så mycket grädde som det stod t ex, men det blev bra ändå.

    SvaraRadera