torsdag 1 januari 2009

Lite tips som jag kommer att försöka följa

Hälsokalendern som Peter fick i julklapp av mig har en del bra tips.

-Ett rimligt viktminskningsmål är 0,2-2 kg/vecka. Det lägre värdet om man bara har lite övervikt och det gäller mig, så då ligger jag bra till. Det är ju inte bra att gå ner för snabbt.
-Skapa inga förbud. Förbud=sug och det stämmer faktiskt. När man väl unnar sig något ska man njuta av det men med måtta naturligtvis.
-Bra målsättning. Det är bra om man sätter upp delmål. Mitt delmål är 5-7 kg, sedan får jag se hur jag trivs med det.
-Det ska vara lätt att äta rätt! Rensa ut skåpen från onyttiga och frestande saker, såsom kakor, godis, choklad. Det blir helgens uppgift.
-För att minska sug och hunger:
1)Ät varm mat
2) Drick mycket vatten, gärna ett glas vatten före frukost och sedan 6-7 glas vatten under dagen och sedan avsluta dagen med ett glas vatten. Jag vet inte om jag kommer att klara det, men jag ska försöka. Man kan variera med mineralvatten eller örtte. På jobbet har jag alltid en vattenflaska, men istället ska jag ha ett glas och pricka av hur många glas vatten jag dricker. Det är lättare att veta hur mycket man dricker då.
3) Ät 5 mål om dagen för att få en bra blodsockerbalans och det är bra om man äter vid ungefär samma tidpunkter varje dag.

-Man försöker hitta sin typ av vardagsmotion som passar en bäst med sitt schema. Mitt mål är att börja med Friskis o svettis nu i januari, 2 ggr/vecka tillsammans med Peter. Då vet jag att jag kommer ner. Åka själv är inget roligt och då tar det emot, det är bättre om man är två och sporrar varandra. Promenader de dagar då man inte jympar, 1 timme är ju inte så mycket. Och frisk luft behöver man!

3 kommentarer:

  1. Ett tips gällande dina frukostar är att äta ägg på morgonen. Om du gillar det... Mättnadskänslan är otroligt mycket bättre än smörgåsar. Jag började själv med att byta en smörgås mot ett kokt (ibland stekt eller "scramblat") ägg.

    Senare bytte jag helt ut morgonbrödet. Jag var mätt fram till lunch istället för att titta på klockan efter 2 timmar på jobbet och undra om vi inte skulle äta snart.

    Jag äter i snitt 2 ägg om dagen. Har precis fått mina blodvärden och alla värden är toppen. Så var inte rädd att äta ägg om du giller dem :)

    SvaraRadera
  2. Bra tips eftersom jag verkligen tycker om ägg.

    SvaraRadera
  3. Bra ägg-tips HBP! Får man ta kaviar på?! Isåfall skulle det funka någon dag i veckan... Är ingen äggoman direkt. Gulan började jag äta i år, efter 38 års avsky över den kan jag nu äta lite gula!

    Ett tips att hålla koll på mängden vatten är att hälla upp i ett liter mått och ta därifrån istället från kranen! Dessutom blir det då rumsvarmt och det ska vara bättre än iskallt!

    Ört the är också bra, tydligen ska ingefärs the vara bra för ämnesomsättningen...

    Kul! Jag visste inte att Peter skulle börja på Friskis! Jag har precis köpt ett terminskort så nu ska här varieras med Itrimträning och Friskis!

    Synd att vi är så långt ifrån varandra, annars hade vi kunnat göra sällskap!

    Bra julklapp som du gav Peter!

    SvaraRadera