lördag 17 januari 2009

Shopping och frestelser

Jag insåg att shopping och andra frestelser hör ihop på något sätt. När jag kommer dit blir jag mat- eller fikasugen. Jag kom på mig själv när jag klev av bussen vid Ikano-huset att jag tänkte på en fet hamburgare och flottiga pommes och så tänkte jag även på en söt, smarrig bakelse MEN det slog jag ifrån mig direkt. Jag tror att det har med att göra att ända sedan jag var liten och man gick på stan med mamma fikade vi alltid och så med kompisar senare ju äldre man blev. Det var så mysigt! Men man kan ta en kopp kaffe utan något till: det har jag gjort 2 gånger den här veckan när jag har shoppat. Så det går! Men det blir väl att man associerar fika och shopping när man har gjort det så länge, det hör liksom till! Cappuccino eller espresso är ju himla gott bara det och finns det en liten bit mörk choklad kan man ju ta det, men idag fanns det inget GI-vänligt. Kassörskan frågade: Ska du inte ha något fika till kaffet? Nej, sa jag och i nästa sekund sa jag: Har du suketter? Nej, sa hon, men kunden efter mig hittade: Här finns det. Ja, man kan inte se allt:-)
Och jag hittade en helt underbart snygg top i cerise-lila färg på Sisters, den var helt enkelt jag! Den kommer att bli fin till bröllopet, det var precis vad jag hade letat efter.
För att belöna mig själv att jag har gått ner 1 kg (9 hg sedan i måndags) sedan förra veckan köpte jag en bok som jag har velat ha länge: Gomorra av Roberto Saviano som handlar om camorran i Neapel. Den ska vara väldigt bra och det värsta är ju att det är sant, han lever under dödshot och på okänd adress. Så tragiskt! Jag började läsa förordet. Han har fått otaliga priser i Italien och han har varit i Stockholm och hållit tal, boken är översatt till flera olika språk och filmen hade premiär igår, men tyvärr går den inte på vanliga bio. Jag såg att den visas på Harlekinen i Norrköping som visar de "ovanliga" mer kulturella filmerna tror jag. Men först måste jag läsa boken.
Sedan älskar jag att lösa korsord, så jag köpte en korsordstidning. Då har man något att sysselsätta sig med och tänka på annat än sötsaker:-)
Lite lagom belöningar första veckan, inte sant? Och så hittade jag ju min underbara top! Det blev jag så glad för. Humöret är på topp idag!
Kramar på er alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar